Novice

Pomen kakovostnih in ažurnih podatkov pri sprejemanju poslovnih odločitev

Tudi v letu 2015 AJPES nadaljuje prenovo obstoječih produktov z namenom zagotovitve kakovostnih in ažurnih podatkov ter prilagodljivosti potrebam uporabnika.

Pomen kakovostnih in ažurnih podatkov pri sprejemanju poslovnih odločitev

Pomen kakovostnih in ažurnih podatkov pri sprejemanju poslovnih odločitev

Poslovni subjekti morajo zaradi hitrega spreminjanja poslovnega okolja stalno optimizirati svoje poslovanje in odločanje na vseh ravneh. Odločanje vodstva podjetja temelji na podatkih, ki izvirajo tako iz lastnih poslovnih procesov, kot tudi iz različnih zunanjih virov, predvsem aktivnosti konkurence in makroekonomskih vplivov. S pomočjo kakovostnih in ažurnih podatkov ter informacij se lahko poslovni subjekt pravilneje in hitreje odzove na nove priložnosti ali nevarnosti, zato dober sistem poslovne inteligence predstavlja ključni dejavnik pri uspešnem poslovanju podjetja ter obvladovanju poslovnih in drugih tveganj.

Na področju ponudbe podatkov o poslovnih subjektih in bonitetnih informacij je nekoč zadoščalo, da je ponudnik omogočal relativno enostaven pregled razpoložljivih podatkov prek spletnega vmesnika brez upoštevanja različnih potreb uporabnikov, kar je bilo deloma pogojeno z omejitvami tehnologije. Danes je področje bistveno bolj razvito, saj nove tehnologije omogočajo hitro prilagoditev storitev, tako spletnih aplikacij kot tudi spletnih servisov.

AJPES kot primarni ali uradni vir podatkov o vseh poslovnih subjektih v državi zagotavlja javne podatke o posameznih poslovnih subjektih brezplačno na spletnih straneh agencije (www.ajpes.si. Hkrati v okviru ponovne uporabe javnih podatkov omogoča tudi njihovo neposredno uporabo, tako za nepridobitni kot pridobitni namen. V okviru  strateških ciljev in delovanja AJPES pokriva zelo široko področje poslovnih podatkov o slovenskih poslovnih subjektih, saj:

  1. vodi Poslovni register Slovenije (PRS in druge registre in evidence, ki izboljšujejo preglednost poslovnega okolja: Register neposestnih zastavnih pravic in zarubljenih nepremičnin (RZPP, Register transakcijskih računov (RTR, Register menic, protestiranih zaradi neplačila (RPM, Vpisnik prostovoljskih organizacij (VPO, Register fizičnih oseb, ki opravljajo dejavnost proizvodnje električne energije (REZ, Register zavezancev za informacije javnega značaja (RZIJZ ter Seznam posameznikov, ki opravljajo osebno dopolnilno delo (SODD;
  2. zagotavlja storitve uradnih objav v postopkih vpisov v sodni register, zaradi insolventnosti, objav gospodarskih družb in ostalih objav za poslovne subjekte, vpisane v PRS;
  3. zbira, obdeluje in posreduje podatke iz letnih in drugih poročil različnih poslovnih subjektov, predloženih za namen državne statistike, za namen zagotovitve javnosti in za davčni namen;
  4. ponuja bonitetne in druge informacije o poslovnih subjektih.

 

Paketni prevzemi podatkov in podatki po meri uporabnika

Podatki Poslovnega registra Slovenije in Registra transakcijskih računov so na voljo v XML datotekah, in so glede na vsebino na voljo za prevzem z različnim obsegom in naborom podatkov ter različnimi obdobji osveževanja, uporabniki pa lahko pri določenih storitvah podatke naročijo tudi po meri.

Podatke letnih poročil lahko uporabniki pridobijo kot posamezne izpise ali v obliki podatkovnih zbirk, pripravljenih tudi po kriterijih naročnika.

Da bi se prilagodil potrebam uporabnikov smo v letu 2014 v okviru tržne dejavnosti trgu ponudil dostop do revidiranih in konsolidiranih letnih poročil v strukturirani obliki, kar omogoča prihranek stroškov informatizacije tistim uporabnikom, ki te podatke potrebujejo za svoje potrebe ali za vključevanje v svoje produkte.

Poslovni subjekti – velika, srednja podjetja in zadruge, ki so zavezanci za revizijo, ter srednji samostojni podjetniki predložijo in objavijo na portalu AJPES svoja letna poročila v PDF obliki, AJPES pa je te podatke strukturiral v informatizirano zbirko, zagotovil enostaven dostop ter prevzem podatkov v XML datoteki.  Zbirka se sproti dopolnjuje in tedensko osvežuje z novimi letnimi poročili.

Spletni servisi

Zaradi prilagajanja potrebam uporabnikov pri dostopu do podatkov AJPES razvija tudi spletne servise za prevzem podatkov iz nekaterih registrov in podatkovnih zbirk, ki jih vodi.

Spletni servis je storitveni vmesnik, ki omogoča medopravilnost, povezovanje in izmenjavo podatkov med dvema aplikacijama prek spletne (medmrežne povezave. To pomeni, da nadgradi uporabnikovo aplikacijo v spletno aplikacijo z namenom ponovne uporabe funkcionalnosti aplikacij ter povezovanja programske opreme za izmenjavo podatkov med različnimi spletnim aplikacijami, bazami podatkov in ostalimi podobnimi viri. Delovanje spletnega servisa mora biti varno in ustrezno upravljano. V osnovi temelji na jeziku XML in protokolu HTTP, kar velja tudi za spletne servise AJPES.

Z razvojem spletnega servisa wsPrsInfo je AJPES dopolnil obstoječe paketne prenose podatkov na datotekah.

Spletni servis wsPrsInfo omogoča neposredno prevzemanje podatkov o poslovnih subjektih iz PRS v minimalnem, ožjem in širšem naboru podatkov, ki se prevzemajo s pomočjo enotnega identifikatorja, to je matična številka subjekta. Če ta identifikator ni znan, pa je mogoče subjekte iskati prek drugih identifikatorjev, kot npr. davčna številka, naziv, naslov, dejavnost, sektor, pravnoorganizacijska oblika itn. Podatki se prevzemajo v obliki podatkovnih struktur XML v izbranem naboru. Za osveževanje že prevzetih podatkov je na voljo tudi dodatna funkcionalnost, ki omogoča prevzem zgolj osveženih in (potencialno spremenjenih podatkov iz PRS.

AJPES ponuja še spletni servis wsRZPPInfo, ki omogoča prevzem podatkov o vozilih (za motorna in tirna vozila, motorna kolesa ter prikolice in polprikolice iz Registra neposestnih zastavnih pravic in zarubljenih premičnin (RZPP, s čimer lahko uporabniki pridobijo informacijo o tem, ali je na vozilu vpisan rubež, neposestna zastava, prepoved odtujitve in obremenitve oziroma prepoved razpolaganja, neposredno v njihov informacijski sistem.

Letos je AJPES v okviru tržne dejavnosti trgu ponudil storitev spletnega servisa proFi=Po, ki omogoča prevzemanje podatkov in informacij o poslovanju posameznih gospodarskih subjektov v uporabnikov informacijski sistem. Storitev proFi=Po zagotavlja celovite podatke o poslovanju. To so podatki iz Poslovnega registra Slovenije, Registra transakcijskih računov, Registra menic, protestiranih zaradi neplačila, različne uradne objave (eObjave podatkov in sporočil sodišč in družb, podatki iz letnih poročil poslovnih subjektov in pomembnejši finančni kazalniki poslovanja.

Zahtevnejši uporabniki lahko s storitvijo proFi=Po povežejo svoje informacijske sisteme z bazami podatkov, ki vsebujejo ažurne in kakovostne podatke o ključnih dogodkih pri poslovnih subjektih (npr. insolventnosti ter njihovem poslovanju (podatki iz letnih poročil. Združitev kakovostnih, ažurnih in celovitih podatkov s sistemi poslovne inteligence uporabnikom omogoča, da lahko svoje delovne procese zbiranja in analiziranja podatkov razbremenijo in preusmerijo h kupcu, prodaji in upravljanju s tveganji. Učinek je lahko tako na stroškovni, kot tudi prihodkovni strani poslovanja, z večjo dobičkonosnostjo pa bo uporabnik lažje gradil tudi svojo konkurenčnost na trgu.

Vpogledi in druga naročila podatkov prek spleta ter mobilna aplikacija

AJPES v okviru tržne dejavnosti že od leta 1989 (v okviru svojih predhodnic, SDK in Agencije za plačilni promet opravlja bonitetne in druge tržne storitve s ciljem zagotavljati tiste storitve, ki izboljšujejo kakovost in varnost poslovnega okolja in jih je mogoče izvajati v pretežni meri na podlagi ponovne uporabe podatkov. Sem sodi tudi priprava bonitetnih informacij o poslovanju slovenskih poslovnih subjektov.

V zadnjih letih je AJPES svoje napore na področju tržne dejavnosti usmeril v razvoj in izboljšavo bonitetnega modela S.BON AJPES, ki ga je razvil že v letu 2009, v naslednjih letih pa zagotovil stalen napredek modela. Bonitetni model sledi pravilom bančnih standardov Basel II in izpolnjuje zahtevane standarde metodologije in bonitetnih ocen, določene v Uredbi o bonitetnih agencijah, ki ureja delovanje teh agencij v Evropski uniji. V letu 2012 je AJPES razširil ponudbo bonitetnih informacij za podjetja po modelu S.BON AJPES še na samostojne podjetnike in zadruge in s tem zagotovil pripis bonitetnih ocen SB za skoraj vse pravno-organizacijske oblike subjektov, ki si konkurirajo na trgu, ter omogočil neposredno primerljivost kreditnega tveganja poslovnih subjektov, ne glede na njihov status. Po modelu S.BON AJPES je bilo na podlagi zadnjih letnih poročil ocenjenih več kot 130.000 poslovnih subjektov, od tega 43% podjetij in zadrug in 57% samostojnih podjetnikov. V letu 2013 so bile bonitetne informacije dopolnjene z novimi podatki o ocenjeni maksimalni vzdržni zadolženosti ter morebitnimi podatki o pravnih dejstvih v zvezi z insolventnimi postopki ali izpolnjevanju pogoja za insolventnost po 14. členu Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju (ZFPPIPP zaradi blokade transakcijskega računa. Ti podatki dopolnjujejo informacijo o bonitetni oceni tako, da v absolutnem znesku odrazijo finančno moč poslovnega subjekta z upoštevanjem sposobnosti servisiranja finančnih obveznosti na podlagi denarnega toka, kapitaliziranosti in njegovega premoženjskega stanja. V letu 2014 je pripravil tudi bonitetne ocene skupin podjetij na podlagi konsolidiranih računovodskih izkazov.

Poleg bonitetnih informacij pa AJPES ponuja tudi:

  • vpogled v zbirko finančnih podatkov in kazalnikov FI-PO AJPES prek spleta,
  • brezplačno mobilno aplikacijo mFi=Po, ki omogoča enostaven pregled najpomembnejših podatkov o poslovnih subjektih in njihovem poslovanju,
  • storitev eOpomnik, ki omogoča dnevno prejemanje sporočil o spremembi podatkov in informacij za izbrane poslovne subjekte. Storitev posreduje spremembe samodejno po e-pošti in/ali SMS sporočilu na mobilni telefon, zgodovino sprememb pa si je mogoče ogledati prek spletnega pregleda.

Tudi v letu 2015 AJPES nadaljuje prenovo obstoječih produktov z namenom zagotovitve kakovostnih in ažurnih podatkov ter prilagodljivosti potrebam uporabnika.